Bikros nebo taky BMX je individuální sport, při němž závodí skupina jezdců mezi sebou na speciálně upravených kolech a tratích. Patří do disciplín Českého svazu cyklistiky a je zařazen mezi olympijské sporty. V Pekingu 2008 proběhla na letních olympijských hrách premiéra. Od té doby se v bikrosu soutěží pravidelně.
Závody se jezdí na speciálně upravených dvacetipalcových kolech. Existují i kategorie, ve kterých se jezdí na dvacetičtyřpalcových kolech, neboli tzv. cruiserech. Kola typu cruiser se liší pouze obvodem kol a trochu jinými rozměry rámu. Jsou stabilnější a jsou převážně určeny pro starší jezdce.
Systém závodů
Základem jsou tři kvalifikační jízdy, z nich se postupuje do vyřazovacích jízd a z něj až do finále. Bikros se řadí mezi sporty, které jsou na rozhraní rychlostně vytrvalostního
a krátkodobého zatížení. Patří mezi sprinterské disciplíny. Díky této charakteristice je rozhodující rychlost, výbušnost a síla. Dále je důležitá orientace ve skupině, “cit pro kolo”
a v neposlední řadě technika s kolem. V dnešní době je důležité klást důraz na techniku startu. Při současném stylu bikrosových drah hraje velkou roli správně provedený start.
Příprava na bikros je všeobecná. U dětí je vhodné položit základ všestrannosti a pravidelně
s nimi trénovat na bikrosových tratích pro získání techniky s kolem. Začít s bikrosem v útlém věku je velkou výhodou, jelikož děti si rychleji a jednoduše osvojí techniku s kolem, která je pro tento sport nezbytná. Získání techniky s kolem je pro dospívajícího jedince obtížné a ve většině případů v pozdějším věku nemožné. Osvojování techniky s kolem je dlouhodobý proces, kterým si projde každý bikrosový jezdec.
Bikros vznikl koncem 60. let 20. století v Kalifornii a USA. Je to období, kdy byl v USA velice populárním sportem motokros. Právě tehdy v Kalifornii začali kluci napodobovat závodníky motokrosu. Odtud i název bicycles motocross, neboli BMX (v České republice používáme název bikros nebo BMX). Imitaci motokrosu doplnili tím, že se oblékali i do motokrosového závodního oblečení.Ze začátku se jezdilo na modifikovaných dvaceti palcových kolech Schwinn Stingray. Kola byla typická svým dlouhým sedlem s opěrkou a vysokými řidítky. Ohromnou vlnu popularizace pro bikrosová kola přinesl film E. T. mimozemšťan, kde se představitelé dětských rolí prohání právě na těchto speciálech.
Jezdilo se na stávajících motokrosových tratích. Pak se začaly stavět speciální tratě pro bikrosová kola. Nejdříve se jednalo o tratě z kopců s méně skoky v podobě lavic a boulí. Postupem času se tratě dostávaly do roviny a přibývalo více rozmanitých skoků. V historii hraje velkou roli i startér, tedy člověk, který startoval jednotlivé jízdy. Měl ceduli s nápisy 10 a 5, které znamenaly počet sekund do startu. Ty držel nad hlavou, otočil a včas odjistil startovací zařízení. Dneska zase vše řídí počítač a startuje se na semafory.
Na počátku osmdesátých let minulého století se bikros rozšiřuje z USA do celého světa hlavně do Evropy, Austrálie a Jižní Ameriky. V Evropě se objevuje hlavně v Holandsku a ve Francii.
V roce 1982 se konalo první Mistrovství světa, a to v Daytonu, v USA.
V roce 1981 vzniká Mezinárodní bikrosová federace (IBMXF), která je ve všech státech světa vedena pod motokrosovou federací. Začátkem osmdesátých let se začíná profesionalizovat. Během několika let má více společných prvků s cyklistikou než s motokrosem. Proto se v roce 1993 bikros integruje pod Cyklistickou mezinárodní federaci UCI. Tato integrace byla dokončena roku 1998, kdy se pod UCI začlení již všechny národní bikrosové federace.
První otevřené mistrovství Evropy proběhlo v roce 1982 v Beek & Donk v Holandsku.
V roce 1984 vzniklo uzavřené mistrovství Evropy a až do roku 1997 se jedná o jednorázový závod. V tomto roce nastává zlom v BMX závodech, které se dostávají na úroveň profesionálního sportu. Následek je rozlišení kategorií Junior a Elite od tzv. challenge kategorií. Od roku 1996 je mistrovství Evropy zaštítěno UCI a mění se i forma závodů, a to
z jednorázového závodu na seriál závodů.
Od roku 2003 se koná světový pohár pod názvem UCI Supercross BMX. Zpočátku je jen pro muže. Kategorie žen je přidána v roce 2007. Tratě supercrossu se liší svou úrovní. Skoky jsou větší, které mnohdy nelze projet. Startovní pahorek je vysoký cca 8 metrů. Tímto se BMX posouvá do vyšší kategorie tohoto sportu.
Do naší země se dostal bikros, poprvé v roce 1984. Všichni v podstatě jezdili na stejných kolech a tak záleželo jen na schopnostech jezdce. S pádem komunismu začali dovážet ze západních zemí technicky vyspělejší kola, které byli o polovinu lehčí. Pád komunismu neznamenal pouze zkvalitnění výrobního materiálů, ale také zvýšil možnost účastí našich jezdců na mezinárodních závodech. Nejprve v Německu a Rakousku, později i evropských
a světových šampionátů.
V roce 1990 Československá republika požádala o vstup do Mezinárodní bikrosové federace (IBMXF). Žádosti bylo následně vyhověno. Naši jezdci od počátku patřili k evropské i světové špičce. První Mistrovství Světa s českou účastí bylo v roce 1991 ve Španělsku. Co se týká mezinárodních závodů na našem území, tak prvním byl INTERNATIONAL CUP v Milovicích v roce 1995. A od té doby pravidelně pořádá naše republika některý ze závodů Mistrovství Evropy či Evropského poháru.
Bikros je u nás zaštítěn Českým svazem cyklistiky (dále jen ČSC). Do konce roku 2017 se organizovaně jezdil seriál závodů Českomoravského poháru, Českého poháru, Moravské ligy
a Mistrovství České republiky jednotlivců a klubů. Od roku 2018 se jezdí Česká BMX liga (ČBL)
a Moravská BMX liga (MBL) a celorepublikový seriál Českého poháru (ČP). Princip jednorázového závodu Mistrovství republiky jednotlivců a Mistroství republiky klubů zůstal zachován.